„Każdy znajduje w życiu jakieś swoje Westerplatte. Jakiś wymiar zadań, które musi podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie  można nie walczyć, Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić. Nie można zdezerterować. Wreszcie jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba utrzymać i obronić, tak jak to Westerplatte, w sobie i wokół siebie. Tak, obronić – dla siebie i dla innych.(…)Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi”.

Jan Paweł II

Podstawa prawna:

  • Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356)
  • Rozporządzenie Ministra edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z dnia 28 sierpnia 2015 r. poz. 1249)
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124 oraz z 2015 r. poz. 28 i 875)
  • Statut Szkoły Podstawowej Sióstr Nazaretanek
  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej -art. 72
  • Konwencja o Prawach Dziecka -art. 3, art. 19, art. 33
  • Ustawa o Systemie Oświaty art.1, 4, 5, 22, 33, 34a, 40
  • Karta Nauczyciela art. 6
  • Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
  • Statut Szkoły

Wstęp

Szkoła jest miejscem wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym. Naszym zadaniem jest ukierunkowanie ucznia w dążeniach do zbudowania właściwej hierarchii wartości i wdrażanie do realizowania własnych potrzeb z poszanowaniem drugiego człowieka. Społeczność szkolną jako formę wspólnoty wychowawczej stanowią uczniowie, ich rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły współpracujący w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań.
Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Jest to proces, który przebiega w każdym momencie życia dziecka.
Profilaktyka to proces wspomagania wychowanka w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych (profilaktyka uniwersalna), wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych (profilaktyka selektywna), wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków i substancji uzależniających, lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym. Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą oraz w ramach realizacji zadań wychowawczych w przedmiotach kształcenia ogólnego, we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Wraz z uczniami wierzymy, iż wprowadzenie wypracowanych wspólnie zasad przyczyni się do stworzenia w naszej szkole atmosfery wzajemnej życzliwości i przyjaźni połączonej jednocześnie z konsekwencją wymagań.

I Misja szkoły

Celem naszego nauczania i wychowywania jest wszechstronne kształtowanie osobowości wychowanków w duchu zasad Ewangelii. Wspomagamy opiekuńczą i wychowawczą rolę rodziny. Wzorem, według którego uczeń kształtuje swoją osobowość jest Najświętsza Rodzina z Nazaretu. Wspólnota osób w Najświętszej Rodzinie  ma uczyć uczniów szacunku, otwarcia i poświęcenia dla innych, a tym samym uzdolnić ich do tworzenia więzi w klasie, szkole, rodzinie i społeczeństwie. Społeczność szkoły tworzą uczniowie wraz z rodzicami, nauczyciele oraz pozostali pracownicy szkoły.
Misją szkoły jest, aby nasi uczniowie byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym się świecie XXI wieku, rodzice darzyli nas zaufaniem, pracownicy szkoły mieli satysfakcje wykonywanej pracy a szkoła cieszyła się uznaniem w środowisku. Chcemy zapewnić naszym uczniom wysoką jakość nauczania, wychowania i opieki, klimat życzliwości, profesjonalizm, bogatą ofertę zajęć pozaszkolnych, bezpieczeństwo, dobrą organizację pracy. Chcemy przygotować ucznia do świadomego wyboru dalszej drogi kształcenia oraz pełnienia różnych ról w społeczeństwie.

II Sylwetka absolwenta

Chcemy, aby nasi absolwenci byli osobami dojrzałymi i odpowiedzialnymi, świadomymi sensu własnego życia, własnego miejsca w świecie, samodzielnymi, wrażliwymi, uczciwymi i otwartymi na innych ludzi, umiejącymi dokonywać właściwych wyborów i potrafiącymi cieszyć się życiem. Chcemy, aby nasi absolwenci świadomie kierowali własnym rozwojem we wszystkich sferach osobowości a w codziennym życiu kierowali się zasadami etyki i moralności chrześcijańskiej. Znali i stosowali zasady dobrych obyczajów i kultury bycia. Posiadali wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych. Podejmowali odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych. Szanowali potrzeby innych i byli chętni do niesienia pomocy. Byli odporni na niepowodzenia. Głównym zadaniem szkoły jest stwarzanie warunków i wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia we współpracy z rodzicami.

III Wartości uniwersalne szczególnie istotne w procesie wychowania:

BÓG
PRAWDA
PIĘKNO
PATRIOTYZM I POCZUCIE WSPÓLNOTY LOKALNEJ
CZYSTOŚĆ JĘZYKA POLSKIEGO
KULTURA SŁOWA
SAMODZIELNOŚĆ I PRACA NAD SOBĄ
RZETELNA PRACA
WRAŻLIWOŚĆ NA KRZYWDĘ INNYCH

IV Cele ogólne

„Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość  integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia”.

(Preambuła podstawy programowej dla szkoły podstawowej)

Działalność wychowawcza w szkole opiera się na zasadach chrześcijańskich i polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaga ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy
    i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania  zachowań  prozdrowotnych,
  2. psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
  3. społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
  4. intelektualnej – ukierunkowanej na zdobycie wiedzy, umiejętności, rozwijania twórczego myślenia, ciekawości świata, umiejętności uczenia się i doskonalenia osobistego, posługiwania się językami nowożytnymi, wykorzystania nowinek technicznych,
  5. aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

V Podstawowe cele szkoły

  • Kształcenie i wychowanie uczniów w oparciu o zasady personalizmu chrześcijańskiego do odpowiedzialności za siebie i za innych oraz za dobro wspólne w życiu rodzinnymi społecznym.
  • Wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej.
  • Ukierunkowanie działań z zakresu profilaktyki na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej dziecka.
  • Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
  • Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej.
  • Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności.
  • Kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość.
  • Kształtowanie kompetencji językowych uczniów oraz dbanie o wyposażenie uczniów w wiadomości i umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały.
  • Kształcenie uczniów w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych.
  • Wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
  • Szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki.
  • Przygotowywanie do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, a ponadto ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania profilaktyki
  • Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.
  • Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
  • Nabywanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie, poprzez udział w projektach zespołowych lub indywidualnych, rozwijanie u uczniów przedsiębiorczości i kreatywności.

VI Cele szczegółowe programu wychowawczo –profilaktycznego szkoły

  • Uczeń potrafi dbać o swój rozwój duchowy, pielęgnować postawy związane z wartościami religii katolickiej.
  • Uczeń wyraża szacunek do wartości ogólnospołecznych, etycznych, religijnych i patriotycznych.
  • Uczeń ma umiejętności interpersonalne, a w szczególności samoświadomość, prawidłową samoocenę i samodyscyplinę.
  • Uczeń jest odpowiedzialny za swoje zachowanie w szkole i poza nią.
  • Uczeń jest empatyczny, potrafi współpracować z ludźmi, komunikować się oraz zna sposoby rozwiązywania konfliktów.
  • Uczeń jest zmotywowany do nauki.
  • Uczeń zna zasady zdrowego stylu życia.
  • Dla ucznia liczą się takie wartości jak: koleżeństwo, przyjaźń, zaufanie i uczciwość, prawdomówność, szczerość.
  • Uczeń potrafi pokonywać trudności i radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych.
  • Uczeń przestrzega o kultury słowa i wypowiada się z poprawnie.
  • Uczeń dba o czystość, ład i estetykę w swoim otoczeniu.
  • Uczeń posiada takie cechy osobowe jak: kultura, wrażliwość, dobroć, szacunek dla człowieka, a szczególnie do osób chorych i starszych, tolerancja.
  • Uczeń jest przygotowany do podejmowania świadomych decyzji.
  • Uczeń jest przygotowany do sumiennego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonej mu pracy.
  • Uczeń szanuje prawo każdego człowieka do godności człowieka.
  • Uczeń jest kreatywny.
  • Uczeń potrafi uczyć się samodzielnie i stosuje techniki skutecznej nauki.
  • Uczeń jest przygotowany do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w Państwie.
  • Uczeń charakteryzuje się postawą patriotyczną, odnajduje swoje miejsce w rodzinie, grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej, w Ojczyźnie.
  • Uczeń i rodzice posiadają adekwatne informacje na temat skutków ryzykownych zachowań.
  • Uczeń potrafi dokonać racjonalnego wyboru w sytuacjach zagrażających jego bezpieczeństwu, odmówić w sytuacji nacisku otoczenia.
  • Uczeń ma podstawową wiedzę o substancjach uzależniających i zagrożeniach związanych z ich używaniem.
  • Uczeń posiada wiedzę na temat problemu uzależnień, która pozwoli mu na podejmowanie świadomych decyzji.
  • Uczeń ma przekonanie, że życie bez środków uzależniających jest ciekawsze i bardziej wartościowe.
  • Uczeń potrafi korzystać z różnych, ciekawych i wartościowych form spędzania wolnego czasu.
  • Uczeń ma znajomość własnych wad i zalet oraz poczucie własnej wartości.·Uczeń uwzględnia w życiu własnym i innych osób istnienie emocji i uczuć, potrafi radzić sobie z trudnymi emocjami.
  • Uczeń zna sposoby rozwiązywania konfliktów.
  • Uczeń ma ukształtowane poczucie empatii wobec osób pokrzywdzonych.
  • Uczeń nie używa agresji słownej i wulgaryzmów.
  • Uczeń ma nawyki właściwego korzystania z komputera, jest świadomy niebezpieczeństw związanych z Internetem, korzystania z portali społecznościowych, odpowiedzialności karnej związanej niewłaściwym korzystaniem z Internetu
  • Rodzice mają odpowiednia wiedzę na temat uzależnień, w tym uzależnienia od Internetu, gier komputerowych, smartfonów oraz innych urządzeń elektronicznych.
  • Uczeń rozumie seksualność człowieka, jako pozytywną wartość realizowaną w trwałym związku małżeńskim, jest przygotowany do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji w wyborze partnera życiowego, pełnienia przyszłych ról małżeńskich i rodzinnych.  

VII Zadania profilaktyczne

Opracowane na podstawie obserwacji, rozmów, analizy dokumentów ( m.in. oceny że sprawowania, wyniki klasyfikacji, opinie psychologiczno-pedagogicznej, oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej ), ankiety, programów wspierająco – integrujących i profilaktycznych w roku szkolnym 2018/2019.
Analiza wyników badań pozwoliła na zdiagnozowanie następujących problemów:

  • akceptacja w klasie,
  • dobre relacje z rówieśnikami,
  • większa ilość czasu spędzanego z rodzicami ( uczucie osamotnienia w rodzinie),
  • odnoszenie sukcesów w szkole i poza szkołą,
  • pomoc w nauce szczególnie w przypadku uczniów z deficytami rozwojowymi,
  • poprawy zachowania i funkcjonowania społecznego ( głównie uczniowie z nadpobudliwością psychoruchowa i zaburzeniami emocjonalnymi),
  • integracja z klasą i bliskiej więzi z wychowawcą,
  • samorządność uczniowska,
  • uczestniczenie w zajęciach rozwijających zdolności i zainteresowania,
  • możliwość relaksu i odpoczynku po zajęciach, niekiedy przerwy na odprężenie w ich trakcie.

VIII Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021

  1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
  2. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
  3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom
    z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i  edukacyjnych.
  4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
  5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

IX Zadania

(Strefa fizyczna)
Dostarczenie wiedzy i stwarzanie warunków do zdobywania umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych. Kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia.

ZadaniaFormy i sposoby realizacjiOsoby odpowiedzialne
Realizacja programów prozdrowotnych“Trzymaj formę”
“Śniadanie z nauczycielem”
“Szklanka mleka”
“Owoce i warzywa w szkole”
Dyrektor Nauczyciele wf Pielęgniarka Wychowawcy
Zachęcanie uczniów do aktywności fizycznejOferta sportowych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
Wycieczki
Dzień sportu szkolnego  
Wychowawcy Nauczyciele wf
Realizacja projektów edukacyjnych o tematyce prozdrowotnejFluoryzacjaPielęgniarka
Realizacja godzin wych. o tematyce prozdrowotnej, cyklu zajęć promujących zdrowy i higieniczny styl życiaTematy godzin wychowawczych, zajęć wdż, zajęć zintegrowanych, edb
Warsztaty dla uczniów
Wychowawcy Nauczyciel wdż, edb, biologii
Poznanie metod i sposobów udzielania pierwszej pomocy  Szkolenie udzielania pierwszej pomocyWychowawcy Ratownicy medyczni
Zdrowy styl życia, dbałość o środowisko  Zapoznawanie młodzieży ze sposobami i zasadami troski o środowisko.
Segregowanie odpadów, organizowanie zbiórek i udział w akcjach ekologicznych
Dzień ziemi  
Wychowawcy Nauczyciel biologii
Bezpieczeństwo w szkole i w drodze do szkołyZapewnienie bezpiecznych warunków odbywania zajęć w oparciu o wskazania BHP
Lekcje wychowawcze na temat zasad bezpieczeństwa na drodze
Dyżury pielęgniarki  
Dyrektor Wychowawcy Policja Pielęgniarka

(strefa psychiczna)
Zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności.
(strefa społeczna)
Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu wypełniania ról społecznych.

ZadaniaFormy i sposoby realizacjiOsoby odpowiedzialne
Wzmacnianie wzajemnej pomocy i wrażliwości na potrzeby drugiego człowiekaDziałalność szkolnego wolontariatu
Akcje charytatywne
Dzień wolontariatu
Promowanie zachowań kulturalnego sposobu bycia  
Opiekun szkolnego wolontariatu Opiekun SU Wychowawcy
Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieliDziałalność SU
Zaangażowanie w organizację imprez o charakterze szkolnym, klasowym
Spotkanie opłatkowe dla uczniów
Reprezentowanie szkoły w zawodach i konkursach drużynowych i indywidualnych
Bale karnawałowe, wyjazdy w okresie wolnym od nauki
Opiekun SU Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele
Wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w szkole
Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używanych środków i substancji uzależniających, a także norm przeciwnych podejmowaniu zachowań ryzykownych
Zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole
Zajęcia wychowawcze kształtujące postawy asertywne
Indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów, u których zauważono przejawy zachowań ryzykownych
Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele Opiekunowie kół Pedagog Psycholog Pielęgniarka Eksperci
Promowanie wśród uczniów czytelnictwa Kształtowanie postawy świadomego czytelnikaWielka Liga Czytelnicza
Tematy godzin wychowawczych, gazetki, Działalność biblioteki szkolnej
Rozwijanie umiejętności czytelniczych: ćwiczenia techniki czytania, rozumienia czytanego testu  
Opiekun koła Wychowawcy

(sfera intelektualna)
Ukierunkowanie na zdobycie wiedzy, umiejętności, rozwijania twórczego myślenia umiejętności uczenia się i doskonalenia osobistego, posługiwania się językami nowożytnymi, wykorzystania nowinek technicznych.

ZadaniaFormy i sposoby realizacjiOsoby odpowiedzialne
Wspieranie każdego ucznia w rozwijaniu jego osobistego potencjałuZawarte w rozkładach materiału z wszystkich przedmiotów, wyjścia i wyjazdy naukowe, wycieczki, lekcje, koła przedmiotowe, projekty edukacyjne, konkursy
Dni tematyczne: Dzień książki, Dzień matematyki, Dzień książki, Dzień Kropki, Dzień Muzyki, Dzień Języków Obcych,  Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Dzień Biblii  
Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy    
Rozwijanie umiejętność poprawnego mówienia, słuchania, czytania, pisania, rozumowania, odbioru tekstów kultury, rozwijanie słownictwa z różnych kręgów tematycznych.Umożliwianie realizacji indywidualnych programów nauczania, organizowanie indywidualnych toków nauki i nauczania indywidualnegoDyrektor Nauczyciele Wychowawcy
Doskonalenie umiejętności uczenia sięUmożliwianie realizacji indywidualnych programów nauczania, organizowanie indywidualnych toków nauki i nauczania indywidualnegoDyrektor Nauczyciele Wychowawcy
Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniówUmożliwianie realizacji indywidualnych programów nauczania, organizowanie indywidualnych toków nauki i nauczania indywidualnegoDyrektor Nauczyciele Wychowawcy
Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków opartych na obserwacjach, dotyczących przyrody, kultury, historiiDostosowanie form i sposobów realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych do potrzeb uczniów z SPEDyrektor Nauczyciele Wychowawcy
Wspieranie rodziców i nauczycieliZapewnienie wszechstronnej pomocy nauczycielom i rodzicomDyrektor Nauczyciele Wychowawcy

(sfera aksjologiczna)
Ukierunkowanie na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenianie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

ZadaniaFormy i sposoby realizacjiOsoby odpowiedzialne
Wzmacnianie poczucia bycia chrześcijaninemRekolekcje wielkopostne, szkolne Msze Święte, spotkanie opłatkowe
Przygotowanie do I Komunii świętej oraz rocznicy
Codzienna modlitwa
Dzień Wszystkich Świętych, św. Mikołaja
„Serce otwarte na miłość” “Pogotowie duchowe”
“Szkoła z misją” – współpraca z “Nazaretem” w Ghanie PAŹDZIERNIK – Nadzwyczajny Miesiąc Misyjny  
Dyrektor
Katecheci
Wychowawcy
Nauczyciele
Wzmacnianie poczucia bycia Polakiem poprzez pielęgnowanie tradycji narodowychUdział w uroczystościach o charakterze narodowym,
Akademie patriotyczne, m.in.: Rocznica wybuchu II wojny, Projekt BohaterOn, Święto żołnierzy wyklętych, Marsz katyński
Troska o miejsca pamięci narodowej. Opieka nad grobami osób zasłużonych, współpraca ze Stowarzyszeniem Dziedzictwa Narodowego  
Nauczyciel
Wychowawcy
Nauczyciele historii
Otwarcie szkoły na środowisko i społeczność lokalną.Nawiązywanie i opracowanie zasad współpracy z instytucjami w środowisku lokalnym, w celu realizacji zadań statutowych (m.in. sąd rejonowy, biblioteka miejska, wojewódzka, WDK, policja, IPN, stowarzyszenie PASSA)
Włączanie się w działalność charytatywną prowadzoną przez instytucje i stowarzyszenia na terenie Kielc. Zachęcanie młodzieży do podejmowania działań w ramach wolontariatu  
Dyrektor
Wychowawcy
Nauczyciele    
Opiekunowie wolontariatu
Wzmacnianie wśród uczniów i rodziców więzi ze szkołą,  poczucia przynależności do społeczności “Nazaretu”.Dzień Patronki szkoły, przygotowanie i udział w Święcie szkoły
Dzień Rodziny, spotkania integracyjne, festyn
Gala na zakończenie  
Dyrektor
Katecheci
Wychowawcy klas

(Bezpieczeństwo – profilaktyka)
Wspieranie ucznia w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia, podejmowanie działań w celu ograniczenia zachować ryzykownych. Wspieranie uczniów, którzy ze względu na sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są narażeni na rozwój zachowań ryzykownych. Wspieranie uczniów, u których rozpoznano zachowania ryzykowne.

ZadaniaFormy i sposoby realizacjiOsoby odpowiedzialne
Rozpoznanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych uczniówWspółpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Realizacja zleceń opinii ppp
Rozpoznanie ryzyka dysleksji wśród uczniów klas I-III Przygotowanie oferty zajęć dydaktyczno – wyrównawczych Realizacja zajęć z doradztwa zawodowego  
Wychowawcy
Pedagog Nauczyciele
Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów w celu wzmacnianie więzi rodzinnych, budowania u wychowanków zdrowego stylu życia oraz aktywnego uczestniczenia w życiu szkołyZaangażowanie rodziców/opiekunów przy organizacji imprez o charakterze szkolnym i klasowym
Organizowanie spotkań z rodzicami, konsultacji, rozmowy indywidualne
Organizowanie dla rodziców spotkań ze specjalistami
Rada Rodziców, Trojki klasowe, udział w organizacji wydarzeń z życia szkoły
Dni skupienia dla rodziców (adwent, okres wielkiego postu)
Dyrektor Wychowawcy Pedagog szkolny Nauczyciele
Realizowanie programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego.Spotkania szkoleniowe z ekspertami
Tematy godzin wychowawczych
Wychowawcy Pedagog
Psycholog
Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń mobilnych.Warsztaty dla uczniów, wykład dla rodziców, nauczycieli
Tematy realizowane podczas zajęć informatycznych, wdź,  godzin wychowawczych  
Dyrekcja Pedagog Wychowawcy Nauczyciele informatyki
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwaDyżur nauczycieli
Monitoring
Procedura ewakuacji, próba ewakuacji
Zajęcia z udzielania pierwszej pomocy
Tworzenie i przestrzeganie regulaminów  BHP
Dyrektor Pracownicy szkoły Nauczyciele
Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnieniaZajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań.Nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne
Ukazywanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego. Kształtowanie poczucia przynależności do grupy formacyjnejStowarzyszenie Najświętszej Rodziny z Nazaretu Pielgrzymka Rodzinna do Żdżar – Święto bł. Franciszki SiedliskiejOpiekun Katecheci Wychowawcy
Współpraca szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami wspierającymi działalność szkołyPoradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Biblioteka Miejska
Straż Miejska
Policja  
Dyrekcja Pedagog
Psycholog
Wychowawcy
Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów. Kształtowanie u uczniów i wychowanków umiejętności życiowychLekcje wychowawcze, zajęcia prowadzone przez pedagoga/psychologa dotyczące kształtowania umiejętności psychospołecznych uczniów (w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji).
Kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi  
Wychowawcy Pedagog
Psycholog
Doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców w zakresie budowania podmiotowych relacji, poszerzenie wiedzy na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji uzależniających; podejmowanie szkolnej interwencji profilaktycznejWspółpraca nauczycieli z pedagogiem szkolnym (konsultacje, wymiana doświadczeń)
Konsultacje z pracownikami poradni
Zebrania Rady Pedagogicznej dotyczące kwestii wychowawczych
Działalność zespołów nauczycielskich, udział nauczycieli w szkoleniach, ewaluacja szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego
Dyrekcja Wychowawcy, Nauczyciele, Pedagog
Psycholog
Profilaktyka uzależnieńWedług bieżącej diagnozy, w tym: cyberprzemoc, zaburzenia odżywiania, zażywanie środków odurzających i innych substancji szkodliwych, stres Dyrektor Wychowawcy Pedagog Psycholog Nauczyciel wos Rodzice
Opiekuńcza działalność szkołyŚwietlica dla klas 1 – 3 oraz klas 4  Wychowawcy świetlicy

X Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  1. obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  2. analizę dokumentacji,
  3. przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  4. rozmowy z rodzicami,
  5. wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
  6. wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.