Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego

§ 52

  • Ocenianiu podlegają:
    1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
    2) zachowanie ucznia.

§ 53

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
    1. wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
    2. wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
  3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
    1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
    2. udzielanie pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
    3. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
    4. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
    5. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia;
    6. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  4. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
    3. ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    4. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w odrębnych przepisach;
    5. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    6. ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
    7. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
  5. Nauczyciele, nie później niż do 30 września każdego roku szkolnego, informują uczniów oraz ich rodziców o:
    1. wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z  realizowanego przez siebie programu nauczania; 
    2. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
    3. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
  6. Wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 4 pkt. 1, nauczyciele opracowują pisemnie i przechowują w swojej dokumentacji oraz  udostępniają w bibliotece szkolnej.
  7. Wychowawca oddziału, nie później niż do 30 września każdego roku szkolnego, informuje uczniów oraz ich rodziców o:
    1. warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
    2. warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  8. (uchylony)
  9. Informacje, o których mowa w ust. 5, nauczyciele przekazują uczniom i rodzicom w formie wydruku komputerowego.
  10. Fakt przyjęcia informacji do wiadomości rodzice potwierdzają podpisanym oświadczeniem, które przechowuje nauczyciel danego przedmiotu.
  11. Wychowawca oddziału ustnie przekazuje informacje, o których mowa w ust.7:
    1. uczniom na pierwszej godzinie z wychowawcą w danym roku szkolnym;
    2. rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia na pierwszym informacyjnym spotkaniu z rodzicami w danym roku szkolnym, co odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.

§ 54

  1. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
  2. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 53 ust. 4 pkt 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
    1. posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym;
    2. posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
    3. posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii;
    4. nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. 1-3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w odrębnych przepisach.

§ 55

  1. Dyrektor zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  2. Dyrektor zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
  3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z wychowania fizycznego oraz informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  4. Dyrektor, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
  5. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 4, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  6. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  7. Uczeń nabiera uprawnień do zwolnienia z zajęć po otrzymaniu decyzji dyrektora szkoły.
  8. Jeżeli w tygodniowym planie lekcji, zajęcia edukacyjne z których realizacji uczeń jest zwolniony są umieszczone w danym dniu, pomiędzy innymi zajęciami lekcyjnymi, to uczeń jest zobowiązany pozostawać w czasie ich trwania w szkole i korzystać ze zorganizowanych dla niego form opieki.
  9. Dyrektor szkoły, na pisemny wniosek rodziców, w którym wyraźnie zaznaczą, że przejmują odpowiedzialność za ucznia w czasie jego nieobecności na zajęciach, może zwolnić ucznia z lekcji, jeżeli w tygodniowym planie zajęć, te z których realizacji uczeń jest zwolniony są umieszczone w danym dniu jako pierwsze lub ostatnie.
  10. (uchylony).

§ 56

  1. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
  2. Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia, będące podstawą ustalania ocen bieżących w skali, o której mowa w § 59 ust. 1, odbywa się w następujących formach:
    1. wypowiedzi ustne obejmujące materiał nauczania jednej, dwóch lub trzech ostatnich lekcji;
  3. wypowiedzi ustne obejmujące materiał nauczania jednego lub więcej działów programowych, zapowiadane według zasad ustalonych dla sprawdzianów pisemnych;
    1. kartkówki – sprawdziany pisemne trwające nie dłużej niż 15 minut i obejmujące materiał nauczania z jednej, dwóch lub trzech ostatnich lekcji;
    2. pisemne prace klasowe – sprawdziany pisemne, sprawdziany diagnostyczne, sprawdziany próbne i inne, obejmujące materiał nauczania jednego lub więcej działów programowych, trwające do dwóch godzin lekcyjnych;
    3. dyktanda;
    4. ćwiczenia i zadania praktyczne;
    5. ćwiczenia i zadania wykonane na lekcji;
    6. ćwiczenia i zadania wykonane w domu;
    7. prace długoterminowe i prace projektowe;
    8. inne sposoby prezentacji wiadomości i umiejętności ucznia, wynikające ze specyfiki danych zajęć edukacyjnych.
  4. Pisemną pracę klasową, o której mowa w ust. 2 pkt. 4, nauczyciel wpisuje do dziennika oraz informuje uczniów o jej zakresie, formie i terminie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Każda pisemna praca klasowa winna być poprzedzona omówieniem jej zakresu i kryteriów oceny.
  5. Kartkówki, o których mowa w ust. 2 pkt. 3, nie wymagają zapowiadania.
  6. Pisemne prace klasowe i kartkówki mogą mieć formę testu.
  7. W ciągu tygodnia mogą być przeprowadzone najwyżej trzy pisemne prace klasowe i nie więcej niż jedna w danym dniu.
  8. Z jednej formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczeń otrzymuje jedną ocenę bieżącą.
  9. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a  w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej.
  10. W przypadku zajęć edukacyjnych realizowanych jeden raz w tygodniu, liczba ocen bieżących ustalonych każdemu uczniowi w danym okresie winna wynosić nie mniej niż trzy.
  11. W przypadku zajęć edukacyjnych realizowanych więcej niż jeden raz w tygodniu, liczba ocen bieżących ustalonych każdemu uczniowi w danym okresie winna wynosić nie mniej niż cztery.
  12. Oceny z pisemnych form sprawdzania osiągnięć nauczyciel ustala, wpisuje do dziennika lekcyjnego i podaje uczniom do wiadomości:
    1. w ciągu 14 dni  roboczych od daty pisemnej pracy klasowej lub dyktanda albo przedstawienia do oceny pracy długoterminowej lub projektowej;
    2. w ciągu 7 dni roboczych od daty kartkówki.
  13. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego.
  14. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom na terenie szkoły.
  15. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy ucznia (tzw. ściąganie lub plagiatowanie) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości jej poprawy.

§ 57

  1. Uczeń, który uzyskał bieżącą ocenę niedostateczną, zobowiązany jest nadrobić braki i uzupełnić zaległości w terminie do dwóch tygodni od ustalenia oceny.
  2. Nauczyciel może dodatkowo sprawdzić osiągnięcia edukacyjne ucznia, o którym mowa w ust. 1, w ustalonym przez siebie terminie i formie.
  3. Zasada, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do ucznia, który w wyznaczonym terminie nie wykonał lub nie przedstawił do oceny pracy domowej wymaganej przez nauczyciela.
  4. Uczeń, który nie uczestniczył w określonej formie sprawdzania osiągnięć z powodu nieobecności, może zostać zobowiązany do zaprezentowania wiadomości i umiejętności w terminie i formie ustalonych przez nauczyciela.
  5. Uczeń może ubiegać się o ustalenie dodatkowej oceny bieżącej z określonego zakresu materiału, w terminie i formie uzgodnionych z nauczycielem. W tym przypadku decyzję co do dodatkowego sprawdzenia wiadomości i umiejętności ucznia podejmuje nauczyciel.
  6. Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, polegające w szczególności na nieprzygotowaniu do odpowiedzi ustnej lub do kartkówki, a także braku zeszytu przedmiotowego, ćwiczeń, przyborów, materiałów, stroju sportowego itp.:
    1. jeden raz w ciągu okresu – w przypadku zajęć edukacyjnych realizowanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo;
    2. dwa razy w ciągu okresu – w przypadku zajęć edukacyjnych realizowanych w wymiarze większym niż 1 godzina tygodniowo.
  7. Nie częściej niż dwa razy w okresie uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, polegające na braku zadania domowego.
  8. Zgłoszenie nauczycielowi nieprzygotowania do zajęć nie zwalnia z zapowiedzianych pisemnych prac klasowych i dyktand.

§ 58

  1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
    1. bieżące;
    2. klasyfikacyjne:
      • śródroczne i roczne;
      • końcowe.
  2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
  3. Sprawdzone, ocenione oraz opatrzone komentarzem race pisemne ucznia są przechowywane w szkole do końca roku szkolnego i udostępniane na miejscu:
    1. uczniom w ciągu dwóch tygodni od daty pisania;
    2. rodzicom po ustaleniu terminu z nauczycielem zajęć edukacyjnych oraz w czasie zebrań i dni otwartych dla rodziców.
  4. Nauczyciel ustnie uzasadnia uczniowi lub jego rodzicom ustaloną ocenę. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może zobowiązać nauczyciela do uzasadnienia ustalonej oceny w formie pisemnej.
  5. (uchylony)
  6. (uchylony)
  7. Uzasadniając ocenę z zajęć edukacyjnych nauczyciel odwołuje się do rozpoznanego poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności oraz do wymagań edukacyjnych.
  8. Uzasadniając ocenę zachowania nauczyciel odwołuje się do rozpoznanego stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego, norm etycznych i obowiązków określonych w statucie oraz do kryteriów oceniania zachowania.

§ 58a

  1. W klasach I – III oceny śródroczne i roczne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są opisowe.
  2. Bieżące osiągnięcia edukacyjne uczniów wyraża się w stopniowej skali od 1 do 6:
    1. 6: Osiągasz wspaniały wynik;
    2. 5: Osiągasz bardzo dobry wynik;
    3. 4: Osiągasz dobry wynik;
    4. 3: Osiągasz dostateczny wynik;
    5. 2: Osiągasz słaby wynik;
    6. 1: Osiągasz wynik poniżej wymagań.
  3. Ocena osiągnięć uczniów z religii wyrażona jest cyfrą w skali od 1 do 6.

§ 59

  1. Począwszy od klasy IV oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według skali:
    1. stopień celujący – 6;
    2. stopień bardzo dobry – 5;
    3. stopień dobry – 4;
    4. stopień dostateczny – 3;
    5. stopień dopuszczający – 2;
    6. stopień niedostateczny – 1.
  2. Za pozytywne oceny klasyfikacyjne uznaje się oceny wymienione w ust. 1 pkt. 1–5.
  3. Za negatywną ocenę klasyfikacyjną uznaje się ocenę wymienioną w ust. 1 pkt. 6.
  4. (uchylony)
  5. Przy ocenieniu sprawdzianów i kartkówek obowiązują następujące progi procentowe:
skala %ocenaśrednia ważona
0-29niedostatecznyponiżej 1,8
30-39dopuszczającyod 1,8-
40-46dopuszczający+
47-49dostateczny-od 2,6-
50-59dostateczny
60-69dostateczny+
70-74dobry-od 3,6-
75-79dobry
80-85dobry+
86-89bardzo dobry-od 4,6-
90-93bardzo dobry
94-95bardzo dobry +
96-100celującyod 5,3-

§ 60

  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
    1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
    2. postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
    3. dbałość o honor i tradycje szkoły;
    4. dbałość o piękno mowy ojczystej;
    5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
    6. godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
    7. okazywanie szacunku innym osobom.
  2. Począwszy od klasy IV śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
    1. wzorowe;
    2. bardzo dobre;
    3. dobre;
    4. poprawne;
    5. nieodpowiednie;
    6. naganne.
  3. (uchylony)
  4. Ocenę wzorową  zachowania ustala się dla ucznia, który:
    1. dba o swoją formację duchową, aktywnie uczestniczy w szkolnych Mszach świętych i innych nabożeństwach prowadzonych w szkole, rekolekcjach i innych formach duszpasterstwa;
    2. wywiązuje się z obowiązków ucznia tzn.:
      • uczęszcza na wszystkie zajęcia przewidziane w dla ucznia danej klasy,
      • aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych,
      • postępuje z zgodnie z normami i zasadami obowiązującymi w szkole, podawanymi przez nauczycieli i wychowawców,
      • nosi codzienny strój szkolny, zmienia obuwie,
      • korzysta z telefonu komórkowego w sposób określony w statucie szkoły;
    3. poszerza swoją wiedzę i zainteresowania:
      • bierze udział w dodatkowych zajęciach w szkole i poza nią (angażuje się w akcje organizowane w szkole),
      • uczęszcza przez cały okres na koła pozalekcyjne, które wybierze,
      • wypełnia przydzielone mu funkcje i obowiązki,
      • dba o punktualność,
      • w terminie usprawiedliwia nieobecności (do 1 tyg. od powrotu do szkoły);
    4. postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
      • zachowuje postawę koleżeńską w stosunku do rówieśników,
      • jest uczynny i wrażliwy na potrzeby innych,
      • kreatywnie i pozytywnie oddziałuje na grupę,
      • inicjuje i uczestniczy w realizacji imprez, akcji o zasięgu klasowym, szkolnym lub pozaszkolnym,
    5. dba o honor i tradycje szkoły:
      • bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
      • reprezentuje szkołę w akcjach i imprezach o różnym zasięgu,
      • w czasie szkolnych uroczystości nosi strój galowy;
      • dba o piękno mowy ojczystej – wykazuje się kulturą słowa, na co dzień stosuje zwroty grzecznościowe, nigdy nie używa wulgaryzmów;
    6. dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
      • kulturalnie zachowuje się na lekcjach i w czasie przerw,
      • dba o utrzymanie porządku w klasie i na terenie szkoły;
    7. godnie, kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią:
      • szanuje wyposażenie szkoły i mienie publiczne,
      • dba o estetyczny wygląd i ubiór stosowny do okoliczności (ma skromną fryzurę, nie przychodzi do szkoły w stroju mającym nawiązującym do subkultur młodzieżowych, w jaskrawych kolorach, odsłaniającym ciało; nie maluje się i nie farbuje włosów; nie nosi niestosownej biżuterii).
  5. Ocenę bardzo dobrą zachowania ustala się dla ucznia, który:
    1. dba o swoją formację duchową, aktywnie uczestniczy w szkolnych Mszach świętych i innych nabożeństwach prowadzonych w szkole, rekolekcjach i innych formach duszpasterstwa;
    2. wywiązuje się z obowiązków ucznia tzn.:
      • zmienia obuwie,
      • spędza przerwy na korytarzu,
      • stara się poszerzać swoją wiedzę i zainteresowania,
      • czasem bierze udział w dodatkowych zajęciach w szkole i poza nią,
      • stara się wypełniać przydzielone mu funkcje i obowiązki,
      • dba o punktualność,
      • rzadko nie odrabia zadań domowych,
      • w terminie usprawiedliwia nieobecności (do 1 tyg. od powrotu do szkoły);
    3. postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
      • zachowuje postawę koleżeńską w stosunku do rówieśników,
      • jest uczynny,
      • pozytywnie oddziałuje na grupę,
      • uczestniczy w realizacji imprez, akcji o zasięgu klasowym, szkolnym lub pozaszkolnym;
    4. dba o honor i tradycje szkoły:
      • zmobilizowany bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
      • czasem reprezentuje szkołę w akcjach i imprezach o różnym zasięgu,
      • w czasie szkolnych uroczystości nosi mundurek galowy;
    5. dba o piękno mowy ojczystej – wykazuje się kulturą słowa, na co dzień stosuje zwroty grzecznościowe, nie używa wulgaryzmów;
    6. dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
      • kulturalnie zachowuje się na lekcjach i w czasie przerw,
      • szanuje wyposażenie szkoły i mienie publiczne,
      • dba o utrzymanie porządku w klasie i na terenie  szkoły;
    7. godnie, kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią:
      • szanuje wyposażenie szkoły i mienie publiczne,
      • dba o estetyczny wygląd i ubiór stosowny do okoliczności (ma skromną fryzurę, nie przychodzi do szkoły w stroju mającym nawiązania do subkultur młodzieżowych, w jaskrawych kolorach, odsłaniającym ciało; nie maluje się i nie farbuje włosów; nie nosi niestosownej biżuterii);
    8. okazuje szacunek innym osobom:
      • kulturalnie zachowuje się na lekcjach i w czasie przerw,
      • dba o kulturę wypowiedzi, utrzymanie porządku w klasie i na terenie szkoły.
  6. Ocenę dobrą  zachowania ustala się dla ucznia, który:
    1. zazwyczaj uczestniczy w szkolnych Mszach świętych i innych nabożeństwach prowadzonych w szkole, uczestniczy rekolekcjach i innych formach duszpasterstwa;
    2. wywiązuje się z obowiązków ucznia tzn.:
      • zmienia obuwie,
      • spędza przerwy w wyznaczonym miejscu,
      • czasem poszerza swoją wiedzę i zainteresowania,
      • rzadko bierze udział w dodatkowych zajęciach w szkole i poza nią,
      • na ogół wypełnia przydzielone mu funkcje i obowiązki,
      • stara się dbać o punktualność,
      • punktualnie przychodzi na każdą kolejną lekcję,
      • sporadycznie zdarzają mu się losowe spóźnienia na pierwszą lekcję,
      • stara się w terminie usprawiedliwiać nieobecności (do 1 tyg. od powrotu do szkoły), dopuszcza się kilka godzin nieusprawiedliwionych;
    3. często wykazuje chęć poprawy, pracuje nad silną wolą;
    4. postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
      • zazwyczaj zachowuje postawę koleżeńską w stosunku do rówieśników,
      • stara się być uczynny,
      • pozytywnie oddziałuje na grupę,
      • niekiedy uczestniczy w realizacji imprez, akcji o zasięgu klasowym, szkolnym lub pozaszkolnym;
    5. dba o honor i tradycje szkoły:
      • rzadko bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
      • sporadycznie reprezentuje szkołę w akcjach i imprezach o różnym zasięgu;
    6. w czasie szkolnych uroczystości nie zawsze nosi  strój galowy;
    7. dba o kulturę słowa, nie używa wulgaryzmów;
    8. uwzględnia bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
      • na ogół kulturalnie zachowuje się na lekcjach i w czasie przerw (zdarza mu się biegać  na przerwach),
      • nie używa nikotyny, e-papierosów, alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających,
      • szanuje wyposażenie szkoły i mienie publiczne,
      • zwykle dba o utrzymanie porządku w klasie i na terenie szkoły;
    9. zwykle kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią:
      • szanuje wyposażenie szkoły i mienie publiczne,
      • na ogół dba o estetyczny wygląd i ubiór stosowny do okoliczności (nie przychodzi do szkoły w stroju mającym nawiązania do subkultur młodzieżowych);
    10. zwykle okazuje szacunek innym osobom:
      • zwykle kulturalnie zachowuje się na lekcjach i w czasie przerw,
      • nie zawsze dba o kulturę wypowiedzi, utrzymanie porządku w klasie i na terenie szkoły.
  7. Ocenę poprawną  zachowania ustala się dla ucznia, który:
    1. często uchybia podstawowym wymaganiom (zmiana obuwia, spędzanie przerwy na korytarzu, wypełnianie przydzielonych funkcji i obowiązków, punktualność i terminowe usprawiedliwianie nieobecności):
      • nie poszerza swojej wiedzy i zainteresowań,
      • sporadycznie bierze udział w dodatkowych zajęciach w szkole i poza nią,
      • rzadko wykazuje chęć poprawy, mało pracuje nad silną wolą,
      • często nie odrabia zadań domowych;
    2. nie postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
      • często nie zachowuje postawy koleżeńskiej w stosunku do rówieśników,
      • rzadko jest uczynny,
      • zdarza mu się negatywnie oddziaływać na grupę,
      • nie uczestniczy w realizacji imprez, akcji o zasięgu klasowym, szkolnym lub pozaszkolnym;
    3. dba o honor i tradycje szkoły:
      • nie bierze udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
      • nie reprezentuje szkoły w akcjach i imprezach o różnym zasięgu,
      • w czasie szkolnych uroczystości rzadko nosi mundurek;
    4. nie dba o kulturę słowa, sporadycznie używa wulgaryzmów;
    5. uwzględnia bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
      • czasem niekulturalnie zachowuje się na lekcjach i w czasie przerw (biega na przerwach, nie reaguje na upomnienia nauczyciela),
      • niekiedy nie szanuje wyposażenia szkoły i mienia publicznego,
      • rzadko i mało dba o utrzymanie porządku w klasie i na terenie szkoły;
    6. czasem niekulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią;
    7. czasem nie szanuje wyposażenia szkoły i mienia publicznego;
    8. zdarza mu się nie dbać o estetyczny wygląd i ubiór stosowny do okoliczności czasem nie okazuje szacunku innym osobom:
      • często niekulturalnie zachowuje się na lekcjach i w czasie przerw,
      • nie dba o kulturę wypowiedzi, utrzymanie porządku w klasie i na terenie szkoły.
  8. Ocenę nieodpowiednią  zachowania ustala się dla ucznia, który:
    1. nie dba o bezpieczeństwo swoje i innych;
    2. nie przygotowuje się do zajęć – lekceważy obowiązki szkolne;
    3. notorycznie nie odrabia zadań domowych;
    4. nie wypełnia powierzonych mu funkcji;
    5. nie dba o kulturę słowa, używa wulgaryzmów;
    6. nie stosuje zwrotów grzecznościowych, nie okazuje innym szacunku;
    7. nie dba o estetykę wyglądu i ubiór odpowiedni do okoliczności;
    8. uniemożliwia swoim zachowaniem prowadzenia zajęć;
    9. nie szanuje wyposażenia szkoły i mienia publicznego;
    10. nie dba o utrzymanie porządku w klasie i na terenie szkoły;
    11. ma liczne nieusprawiedliwione godziny;
    12. bardzo często spóźnia się na lekcje.
  9. Ocenę naganną  zachowania ustala się dla ucznia, który:
    1. jest złośliwy, kłótliwy, nieuczciwy, nietolerancyjny;
    2. zachowuje się w sposób arogancki i lekceważący;
    3. dopuszcza się kradzieży;
    4. zagraża bezpieczeństwu innych (zastraszanie, wymuszenia, pobicia, noszenie niebezpiecznych przedmiotów);
    5. ma destrukcyjny wpływ na grupę;
    6. lekceważy obowiązki szkolne;
    7. nie odrabia zadań domowych;
    8. słownictwem i postawą godzi w honor i tradycje szkoły;
    9. dewastuje wyposażenie szkoły i mienie publiczne;
    10. ulega nałogom;
    11. liczba godzin nieusprawiedliwionych przewyższa godziny usprawiedliwione;
    12. notorycznie spóźnia się na lekcje;
    13. dopuścił się w szkole lub poza nią działań skutkujących konfliktem z prawem karnym lub cywilnym; 
    14. świadomie i rozmyślnie dopuścił się wobec innej osoby czynu, który skutkował utratą zdrowia fizycznego lub psychicznego, kalectwem lub trwałymi obrażeniami fizycznymi.
  10. (uchylony)
  11. (uchylony)
  12. Cząstkową ocenę naganną zachowania, bezwzględnie otrzymuje uczeń, który:
    1. ma 50% godzin nieusprawiedliwionych;
    2. dopuścił się wobec kogokolwiek aktu przemocy fizycznej, psychicznej, cyberprzemocy;
    3. otrzymał naganę dyrektora szkoły;
    4. przyszedł na zajęcia szkolne lub wycieczkę pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających;
    5. nie wykazuje poprawy ani chęci podjęcia współpracy z wychowawcą, pedagogiem szkolnym lub inna osobą udzielającą pomocy w szkole, mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych.
  13. (uchylony).
  14. Uczeń, który otrzymał śródroczną ocenę zachowania niższą niż bardzo dobra nie może otrzymać na koniec roku szkolnego oceny wzorowej zachowania.
  15. Roczną ocenę bardzo dobrą z zachowania może otrzymać uczeń, który śródroczną ocenę miał co najmniej dobrą; roczną ocenę dobrą zachowania może otrzymać uczeń, który śródroczną ocenę miał co najmniej poprawną. 
  16. Roczną ocenę poprawną zachowania może otrzymać również uczeń, który śródroczną ocenę miał nieodpowiednią lub naganną. W przypadku oceny nagannej wystawionej na półrocze musi udowodnić swoim postępowaniem, że nastąpiła u niego bardzo znacząca poprawa.
  17. Ocena „nieodpowiednia” i „naganna” wyklucza pełnienie przez ucznia jakichkolwiek funkcji w samorządzie uczniowskim oraz reprezentowania szkoły na zewnątrz, także w imprezach sportowych.
  18. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub innych dysfunkcji rozwojowych na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
    18a. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
  19. Wychowawca i nauczyciele na bieżąco wpisują do dziennika elektronicznego spostrzeżenia dotyczące wywiązywania się ucznia z jego obowiązków, respektowania norm moralnych i  zasad współżycia społecznego, a także informacje o zastosowanych środkach wychowawczych, udzielonych nagrodach i karach oraz skutkach zastosowanych wobec ucznia środków wychowawczych.
  20. Na podstawie własnych obserwacji oraz spostrzeżeń, o których mowa w ust. 19, wychowawcy klas I-VIII, ustalają dla każdego ucznia bieżącą ocenę zachowania w skali, o której mowa w ust. 2 i wpisują ją do dziennika lekcyjnego do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który ustala się ocenę bieżącą, za wyjątkiem stycznia i czerwca, kiedy ustala się oceny klasyfikacyjne.

§ 61

  1.   Uczeń podlega klasyfikacji:
    1. śródrocznej i rocznej;
    2. końcowej.
  2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  3. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu stycznia, a w przypadku, gdy wypadają wówczas ferie zimowe w ostatnim tygodniu przed feriami.
  4. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z tym że w oddziałach I – III w przypadku  obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustala się jedną roczną opisową ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć.
  5. Na klasyfikację końcową składają się:
    1. roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone w klasie ósmej;
    2. roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych;
    3. roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie ósmej.
  6. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie ósmej.
  7. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  8. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
    1. oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
    2. promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
  9. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
  10. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, umożliwia uczniowi uzupełnienie braków.

§ 62 (uchylony)

§ 63

  1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
  2. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia  z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  3. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  4. Na klasyfikację końcową składają się:
  5. roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej;
  6. roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych;
  7. roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie w VIII.

§ 63a

  1. W terminie ustalonym przez dyrektora, nie później niż na 7 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy, ustalają i wpisują do dziennika, przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne zachowania.
  2. Nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne i wychowawcy klas IV-VIII informują uczniów o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych ustnie, bezzwłocznie po ich wpisaniu do e-dziennika.
  3. Wpisanie do e-dziennika przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych jest jednoznaczne z przekazaniem tej informacji rodzicom ucznia.

§ 63b

  1. W ciągu dwóch dni roboczych od daty uzyskania przez rodziców informacji o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się odpowiednio do nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne lub wychowawcy oddziału z pisemnym wnioskiem o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wyższej niż przewidywana.
  2. Wniosek musi określać ocenę, o jaką uczeń się ubiega oraz uzasadnienie. Można go złożyć jeśli uczeń spełnia następujące warunki:
    1. ma usprawiedliwione wszystkie godziny nieobecności w ciągu roku;
    2. był obecny na wszystkich zapowiedzianych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności, a w przypadku usprawiedliwionej nieobecności podszedł do nich w terminie ustalonym z nauczycielem;
    3. na przewidywaną ocenę mogły mieć wpływ sytuacje losowe, takie jak poważna choroba ucznia lub członka rodziny, sytuacja rodzinna lub istnieją inne przesłanki do ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana;
    4. ocenę śródroczną miał co najmniej taką, jak przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna.
  3. W przypadku wniosku o ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych wyższej niż przewidywana nauczyciel może:
    1. podtrzymać przewidywaną ocenę – jeśli stwierdzi, że jest ona zgodna z wymaganiami edukacyjnymi niezbędnymi do jej uzyskania;
    2. ustalić ocenę wyższą niż przewidywana na podstawie dodatkowego sprawdzenia wiadomości i umiejętności ucznia.
  4. W przypadku uznania przez nauczyciela zasadności wniosku, uczeń przystępuje do dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności z zajęć edukacyjnych w formie określonej przez nauczyciela, w terminie 3 dni roboczych od złożenia wniosku.
  5. Nauczyciel sporządza protokół, który przechowuje się w dokumentacji sekretariatu, zawierający:
    1. imię i nazwisko ucznia przystępującego do dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności z danych zajęć edukacyjnych;
    2. imię i nazwisko nauczyciela;
    3. termin;
    4. pytania;
    5. zwięzłą informację o udzielonych przez ucznia odpowiedziach;
    6. wynik sprawdzianu dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności z danych zajęć edukacyjnych ustaloną, w wyniku dodatkowego sprawdzenia wiedzy i umiejętności, roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć edukacyjnych;
    7. podpis nauczyciela.
  6. Uczeń lub jego rodzice mogą wnioskować w formie pisemnej do wychowawcy o ustalenie wyższej niż przewidywana oceny zachowania w terminie do 2 dni roboczych od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
  7. Wniosek musi określać ocenę, o jaką uczeń się ubiega oraz uzasadnienie.
  8. Ocena zachowania może być podwyższona w przypadku:
    1. pozyskania informacji o osiągnięciach ucznia, pracy na rzecz środowiska;
    2. na ocenę mogła mieć wpływ zaistniała sytuacja rodzinna ucznia lub istnieją inne przesłanki do ubiegania się o ocenę wyższą niż przewidywana;
    3. ocena śródroczna zachowania była co najmniej taka, jak przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna.
  9. W przypadku uznania przez wychowawcę zasadności wniosku, wychowawca wraz z pedagogiem przeprowadza w terminie 3 dni roboczych od dnia wpłynięcia wniosku, nie później niż dzień przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej, postępowanie dotyczące podwyższenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  10. Wychowawca sporządza z postępowania protokół, który przechowuje się w sekretariacie szkoły, zawierający:
    1. imię i nazwisko ucznia;
    2. imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących postępowanie;
    3. termin postępowania;
    4. informacje uzyskane w drodze postępowania na temat zachowania ucznia, jego osiągnięć, pracy na rzecz środowiska, sytuacji rodzinnej;
    5. ustaloną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  11. Roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w wyniku postępowania dotyczącego podwyższenia oceny, nie może być niższa niż ocena przewidywana.
  12. Ustalone roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania nauczyciele i wychowawca oddziału wpisują do dziennika lekcyjnego przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej, w terminie wyznaczonym przez dyrektora.
  13. W przypadku, gdy po przekazaniu informacji o przewidywanej rocznej klasyfikacyjnej ocenie zachowania albo po ustaleniu oceny rocznej uczeń zostanie ukarany naganą dyrektora za rażące naruszenie norm etycznych lub zasad współżycia społecznego, wychowawca może ustalić dla tego ucznia niższą roczną klasyfikacyjną ocenę zachowania. O swojej decyzji wychowawca klasy bezzwłocznie informuje ucznia i jego rodziców oraz dyrektora.

§ 64

  1. Laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, przeprowadzonego zgodnie z odrębnymi przepisami, otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną w danym roku szkolnym.
  2. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych końcową ocenę celującą w danym roku szkolnym.

§ 65

  1. Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednych, albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego – może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
  2. Rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na przystąpienie do egzaminu poprawkowego z dwóch przedmiotów w przypadku:
    1. dłuższej usprawiedliwionej nieobecności;
    2. szczególnej sytuacji losowej;
    3. rzetelnego wywiązywania się z obowiązków ucznia oraz przestrzegania statutu szkoły.
  3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor.
  4. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora, nie później niż do końca września.
  6. Sposób i warunki przeprowadzenia oraz dokumentację egzaminu poprawkowego określają odrębne przepisy.
  7. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
  8. Rada pedagogiczna, po przeanalizowaniu możliwości edukacyjnych ucznia, jeden raz  w ciągu etapu edukacyjnego, może promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że zajęcia edukacyjne są realizowane w klasie programowo wyższej. 

§ 66

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
  4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora.
  5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  6. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  7. Podczas przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
  8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 5, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora.
  9. Szczegółowe zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego określa rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
  10. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 68.
  11. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.

§ 67 (uchylony)

§ 68

  1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
  2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor powołuje komisję, która:
    1. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
    2. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
  5. Sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  6. Sprawdzian wiadomości i umiejętności z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  7. Szczegółowe zasady ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych w przypadku, o którym mowa w ust. 3, określa rozporządzenie.
  8. Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 3, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
    8a. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
  9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
  10. Postanowienia ust. 1–9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 69

  1. Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej.
  2. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
  3. Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.

§ 70

  1. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał roczne pozytywne oceny klasyfikacyjne.
  2. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne.
  3. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, powtarza klasę.

§ 71

  1. Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  2. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 1, wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych zajęć.
  3. Uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

§ 71a

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne oraz przystąpił do egzaminu ósmoklasisty.
  2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  3. Uczeń, który spełniał obowiązek szkolny poza szkołą kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75.

§ 72

  1. Nauczyciele i wychowawcy informują rodziców o postępach ich dzieci w nauce i zachowaniu poprzez:
    1. wpisywanie otrzymanych przez ucznia ocen bieżących oraz uwag o zachowaniu odpowiednio do dziennika elektronicznego, zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, karty pracy lub do zeszytu do korespondencji w celu przedstawienia rodzicom do wiadomości;
    2. przekazywanie rodzicom, podczas okresowych i śródokresowych spotkań z wychowawcami, odpowiednio:
      • ustnych informacji o postępach dziecka w nauce i zachowaniu;
      • wykazów: ocen bieżących, śródrocznych ocen klasyfikacyjnych lub przewidywanych rocznych ocen klasyfikacyjnych, a w przypadku uczniów klas I -III także opisowych śródrocznych ocen klasyfikacyjnych i przewidywanych opisowych rocznych ocen klasyfikacyjnych;
    3. kontakty indywidualne z inicjatywy rodziców lub nauczycieli;
    4. w szczególnie uzasadnionych przypadkach – kontakt telefoniczny, elektroniczny lub listowny, z inicjatywy rodziców lub nauczyciela.
  2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, zastrzeżeń, o których mowa w § 66 oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom do wglądu – na terenie szkoły i w terminie uzgodnionym z dyrektorem.

§ 72a

  1. Rodzice ucznia są obowiązani do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne.
  2. Niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  3. Przez niespełnienie obowiązku szkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%dni zajęć w szkole.
  4. Rodzice ucznia mają obowiązek:
    1. usprawiedliwiać pisemnie nieobecności dziecka na zajęciach organizowanych przez szkołę w ciągu 7 dni od powrotu ucznia do szkoły, poprzez przekazanie wychowawcy dokumentu uzasadniającego nieobecność lub informacji za pośrednictwem dziennika elektronicznego, która powinna określać daty oraz przyczynę nieobecności dziecka;
    2. korzystania z dziennika elektronicznego, w szczególności analizowania ocen i frekwencji dziecka, odbierania wiadomości od dyrekcji, wychowawcy, nauczycieli lub pracowników szkoły;
    3. udziału w zebraniach klasowych oraz dniach otwartych.
  5. Rodzice mogą zwolnić dziecko z jednej lub kilku lekcji albo innej formy zajęć zaplanowanych w danym dniu, na podstawie pisemnego zwolnienia przedstawionego nauczycielowi, z którym uczeń ma mieć zajęcia lub informacji przekazanej przez dziennik elektroniczny.

§ 72b

  1. W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie własnego dziecka oraz innych uczniów, rodzice zobowiązani są do pozostawienia w domu dziecka z widocznymi objawami chorobowymi (gorączka, wymioty, wysypka, katar, kaszel i bóle różnego pochodzenia, itp.).
  2. Rodzice zobowiązani są do:
    1. zabrania dziecka ze szkoły w momencie poinformowania ich wystąpieniu objawów chorobowych u dziecka;
    2. poinformowania wychowawcy i pielęgniarki szkolnej o wszelkich przewlekłych chorobach dziecka mogących mieć wpływ na jego funkcjonowanie w szkole (np. cukrzyca, astma, padaczka itp.) oraz ustalenia sposobu postępowania w przypadku nasilenia objawów choroby.
  3. Nauczyciele nie mają prawa podawać dzieciom żadnych leków. W szczególnych przypadkach, na pisemną prośbę rodziców, mogą nadzorować ich zażywanie.
  4. Dziecko nie może przynosić do szkoły żadnych leków bez wcześniejszych ustaleń pomiędzy rodzicami, nauczycielem a pielęgniarką szkolną.
  5. W przypadku złego samopoczucia lub urazu powstałego na terenie szkoły stosowane są właściwe procedury postępowania.