Uczniowie

§ 46

  1. Uczniowie mają prawo do:
    1. dobrze zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki;
    2. życzliwego i podmiotowego ich traktowania;
    3. znajomości programu edukacyjnego, wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
    4. sprawiedliwej i jawnej oceny ich pracy, osiągnięć edukacyjnych i zachowania;
    5. zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
    6. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
    7. otrzymania pomocy w przypadku trudności;
    8. wpływania na życie szkoły przez działalność w samorządzie uczniowskim;
    9. wyrażania swoich myśli i poglądów w sposób kulturalny i z szacunkiem wobec innych;
    10. korzystania z innych praw, w szczególności zapisanych w Konwencji o Prawach Dziecka, z uwzględnieniem przepisów prawa polskiego dotyczących szkół prowadzonych przez podmioty niebędące jednostką samorządu terytorialnego;
    11. poszanowania swej godności, przekonań i własności, ochrony prywatności, w tym ochrony danych osobowych;
    12. podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowych planach nauczania;
    13. korzystania z pomocy dydaktycznych służących realizacji podstawy programowej.
  2. W przypadku naruszenia praw uczeń, jego rodzice lub wychowawca mają prawo wnieść skargę do dyrektora szkoły w ciągu 7 dni od daty zajścia, która powinna mieć formę pisemną i zawierać imię, nazwisko i adres zgłaszającego, zwięzły opis zaistniałej sytuacji oraz podpis.
  3. Skargi:
    1. rozpatruje zespół powołany przez dyrektora szkoły, w skład którego wchodzą dyrektor lub wicedyrektor, pedagog oraz opiekun samorządu uczniowskiego w terminie 14 dni od daty jej wpłynięcia;
    2. są dokumentowane i przechowywane w sekretariacie;
    3. anonimowe nie są rozpatrywane.
  4. Uczniowie mają prawo brać udział w konkursach przedmiotowych, w tym konkursach sportowych i artystycznych oraz olimpiadach organizowanych dla uczniów szkoły podstawowej.
  5. Uczeń biorący udział w konkursie:
    1. na I etapie:
      • uczestniczy we wszystkich zajęciach, które nie pokrywają się z czasem trwania konkurs,
      • jest zwolniony w tym dniu z odpowiedzi ustnej oraz pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności;
    2. na II etapie:
      • w dniu konkursu nie jest pytany,
      • jest zwolniony z pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności dzień przed konkursem i w dniu konkursu,
      • w dniu konkursu może być zwolniony z zajęć edukacyjnych pod warunkiem, pisemnego oświadczenia rodziców, że biorą za niego odpowiedzialność; wychowawca oddziału dokonuje stosownego wpisu w dzienniku;
    3. na III etapie:
      • w dniu konkursu nie jest pytany,
      • jest zwolniony z pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności 7 dni przed konkursem i w dniu konkursu,
      • w dniu poprzedzającym oraz w  dniu konkursu może być zwolniony z zajęć edukacyjnych pod warunkiem, pisemnego oświadczenia rodziców, że biorą za niego odpowiedzialność; wychowawca oddziału dokonuje stosownego wpisu w dzienniku.
  6. W czasie obecności ucznia na konkursie w dzienniku wpisuje się nieobecność usprawiedliwioną przez szkołę.

§ 47

Uczniowie mają obowiązek:
1) zapoznać się oraz przestrzegać statut i regulaminy obowiązujące w szkole;
2) włączać się w życie szkoły, w tym w jej życie religijne;
3) dbać o honor, tradycję i dobre imię szkoły oraz godnie reprezentować ją na zewnątrz;
4) okazywać szacunek symbolom narodowym, religijnym, godnie i kulturalnie uczestniczyć w uroczystościach szkolnych
i pozaszkolnych;
5) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w procesie edukacyjnym, w  lekcjach i innych zajęciach szkolnych;
6) kulturalnie i z szacunkiem, w sposób wypływający z wyznawanych wartości chrześcijańskich, zachowywać się wobec
nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów;
7) dbać o własne życie, zdrowie i rozwój;
8) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
9) nosić na terenie szkoły właściwy strój.

§ 48

  1. Ustalony w szkole jednolity strój, codzienny oraz galowy, ma wymiar wychowawczy.
  2. W szczególności strój:
    1. pomaga w zachowaniu dyscypliny, porządku i skromności;
    2. jednoczy wspólnotę uczniów;
    3. uczy solidarności, niezależnie od warunków materialnych;
    4. strój galowy pomaga w okazywaniu szacunku i kultury wobec osób, wspólnot, tradycji.
  3. Podczas zajęć organizowanych przez szkołę ucznia obowiązuje strój szkolny, na który składa się:
    1. koszulka polo z logo szkoły (klasy 1-3 szafirowa, klasy 4-8 niebieska);
    2. dla dziewcząt spódniczka w kratkę do kolan (klasy 1-3 bordowo-szarą, klasy 4-8 granatowo-zieloną), rajstopy lub podkolanówki w jednolitym, stonowanym kolorze;
    3. dla chłopców długie, czarne lub granatowe spodnie;
    4. dopełnieniem stroju jest granatowy sweter z logo szkoły i buty na jasnej podeszwie.
  4. W czasie zajęć wychowania fizycznego uczeń ma obowiązek nosić strój sportowy, na który składa się:
    1. podkoszulek z krótkim rękawem w kolorze wyznaczonym dla danej klasy i z logo szkoły;
    2. długie lub krótkie spodnie sportowe;
    3. obuwie sportowe z jasną podeszwą.
  5. Na strój galowy składa się:
    1. dla dziewcząt:
      • biała bluzka koszulowa,
      • nazaretański kołnierz z wpiętym znaczkiem,
      • granatowa lub czarna spódnica,
      • rajstopy lub podkolanówki w naturalnym kolorze skóry, w klasach I-III dopuszczony jest kolor biały,
      • dopełnieniem stroju jest granatowy sweter z logo szkoły i eleganckie, niesportowe obuwie;
    2. dla chłopców:
      • biała koszula,
      • nazaretański krawat z wpiętym znaczkiem,
      • długie, czarne lub granatowe spodnie (materiałowe, krój klasyczny, garniturowy),
      • dopełnieniem stroju jest granatowy sweter z logo szkoły lub granatowa/czarna marynarka i niesportowe obuwie (półbuty).

§ 49

  1. Ucznia obowiązuje absolutny zakaz:
    1. picia alkoholu, palenia papierosów i zażywania środków odurzających w szkole i poza nią;
    2. przynoszenia do szkoły przedmiotów, materiałów i substancji, które nie są związane z  procesem nauczania i wychowania, i które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia lub obyczajności;
    3. noszenia symboli i głoszenia haseł, przynależności lub identyfikowania się z grupami, których ideologia jest sprzeczna z nauką Kościoła katolickiego;
    4. stosowania jakiejkolwiek formy przemocy;
    5. przynoszenia do szkoły gier i urządzeń elektronicznych;
    6. korzystania podczas lekcji i przerw międzylekcyjnych z telefonów oraz innych urządzeń elektronicznych;
    7. nagrywania głosu i obrazu osób trzecich;
    8. farbowania włosów i stosowania makijażu, malowania paznokci;
    9. opuszczania budynku szkolnego w czasie zajęć.
  2. Uczeń może skorzystać z telefonu komórkowego jedynie za zgodą i w obecności nauczyciela prowadzącego zajęcia, dyżurującego lub nauczyciela świetlicy.
  3. Pracownikom pedagogicznym i niepedagogicznym szkoły przysługuje prawo kontrolowania i egzekwowania przestrzegania obowiązków ucznia.

§ 50

  1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą, uzależnieniami i demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej podczas pobytu ucznia na terenie szkoły w trakcie zajęć lekcyjnych, przerw międzylekcyjnych, zajęć/uroczystości pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę.
  2. Szkoła realizuje działania zapisane w pkt. 1 w szczególności przez:
    1. zapewnienie uczniom warunków do nauki zgodnie z przepisami BHP;
    2. zapewnienie uczniom opieki nauczycieli podczas całego pobytu w szkole;
    3. zapewnienie uczniom opieki podczas trwania imprez szkolnych i wycieczek;
    4. udzielanie uczniom w razie potrzeby pomocy medycznej, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów;
    5. okresowym przeprowadzaniu próbnych alarmów ewakuacyjnych;
    6. uświadamianie uczniom zagrożeń i podawaniu sposobów przeciwdziałania im;
    7. realizowanie, zgodnie z przyjętymi w programie wychowawczo-profilaktycznym  szkoły, zajęć przeciwdziałających przemocy fizycznej i psychicznej:
      • propagowaniu takich postaw i zachowań, w których nie ma miejsca dla przemocy, brutalności i agresji, również słownej,
      •  promowaniu zdrowego stylu życia bez papierosów, alkoholu, narkotyków,
      • uczeniu selektywnego i refleksyjnego oglądania telewizji, korzystania z Internetu,
    8. uczeniu konstruktywnego prowadzenia rozmów;
    9. ograniczenie wstępu na teren budynku szkoły osobom postronnym;
    10. wyznaczenie i oznakowaniu w budynku szkolnym dróg ewakuacyjnych;
    11. zapewnienie uczniom opieki pielęgniarki szkolnej;
    12. bieżącą analizę przyczyn wypadków uczniowskich i podejmowanie działań profilaktycznych.

§ 51

  1. System nagród i kar stosowanych w szkole zawsze ma znaczenie wychowawcze i wspierające rozwój osoby; także ma wymiar wspierający innych uczniów.
  2. Uczeń może być nagrodzony za:
    1. wybitne osiągnięcia w nauce lub sporcie;
    2. wyróżniającą postawę moralną i społeczną będącymi wzorem dla innych;
    3. rzetelną naukę i pracę społeczną;
    4. dzielność i odwagę;
    5. 100% frekwencję.
  3. Rodzaje nagród:
    1. pochwała wychowawcy wobec klasy;
    2. pochwała dyrektora wobec szkoły;
    3. list pochwalny dyrektora szkoły do rodziców;
    4. nagrody książkowe z okazji zakończenia pracy w samorządzie uczniowskim i zakończenia roku szkolnego;
    5. nagrody rzeczowe.
  4. Nagrodę, o której mowa w ust. 3 pkt. 1 przyznaje wychowawca klasy; w przypadku pozostałych – dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną.
  5. Szczególnie wyróżniający się uczniowie mogą otrzymać nagrody dyrektora szkoły za osiągnięcia w nauce mające charakter samodzielnej pracy wykraczającej poza obowiązujący program nauczania.
  6. Karze podlega naganne postępowanie ucznia w szkole oraz poza nią w przypadku, gdy szkoła została poinformowana o niewłaściwym zachowaniu ucznia.
  7. Kary uczniowie otrzymują za:
    1. naruszanie dobra wspólnego i godności ludzkie, w tym stosowanie cyberprzemocy;
    2. notoryczne, systematyczne zaniedbywanie się w nauce;
    3. naruszanie nietykalności cielesnej;
    4. brutalność, wulgarność, chuligaństwo w stosunku do nauczycieli, kolegów, innych pracowników oraz osób poza szkołą;
    5. rozpowszechnianie patologii społecznej (papierosy, alkohol, narkotyki, pornografia, wagary);
    6. udowodnioną kradzież;
    7. nieprzestrzeganie obowiązków ucznia, zapisanych w statucie.
  8. Wymierzenie kary winno być poprzedzone wyjaśnieniem powstałej sytuacji, ustaleniem winnych i poszkodowanych oraz każdorazowo przeprowadzeniem rozmowy pouczająco-dyscyplinującej.
  9. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą uczniów.
  10. System kar obejmuje:
    1. upomnienie wychowawcy lub nauczyciela;
    2. upomnienie dyrektora szkoły w obecności rodziców;
    3. obniżenie oceny z zachowania;
    4. nagana dyrektora;
    5. w szczególnych przypadkach, jeżeli wszystkie podjęte wcześniej środki wychowawcze nie odnosiły pozytywnych rezultatów, wystąpienie z wnioskiem do Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
  11. Dyrektor szkoły występuje do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły po uprzedniej rozmowie z jego rodzicami.
  12. O wszystkich rodzajach wymierzonych kar wymierzający je zobowiązany jest poinformować rodziców ucznia w formie pisemnej.
  13. Rodzice ucznia mają prawo odwołać się od kary w ciągu 7 dni do dyrektora, który po zbadaniu zasadności odwołania, w porozumieniu z radą pedagogiczną oraz pedagogiem, może uchylić wymierzoną karę.
  14. Rodzice ucznia mają prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora do Kuratora Oświaty w terminie 7 dni od wymierzenia kary.
  15. Wykonanie kary, za wyjątkiem kary wymienionej w ust. 9 pkt 4, może być zawieszone na okres jednego miesiąca, jeżeli uczeń uzyska poręczenie co najmniej dwóch z niżej wymienionych organów szkoły:
    1. wychowawcy oddziału;
    2. pedagoga;
    3. samorządu uczniowskiego.
  16. Uczniowie szkoły są zobowiązani do poszanowania majątku szkolnego oraz majątku osobistego innych uczniów i pracowników szkoły.
  17. Za szkody celowe lub wynikające z  nieprzestrzegania prawa szkolnego odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice uczniów.