Organizacja szkoły

§ 29

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy liczący nie więcej niż 26 uczniów, w oddziałach I-III nie więcej niż 25 uczniów.
  2. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są obowiązkowe zajęcia edukacyjne, dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    2a.  W sytuacjach nadzwyczajnych podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej mogą być realizowane w formie nauczania zdalnego rozumianego jako nauczanie na odległość z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komputerowej lub formie mieszanej.
  3. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone są w systemie klasowo-lekcyjnym. W uzasadnionych przypadkach zajęcia edukacyjne mogą być prowadzone w grupach oraz zespołach międzyoddziałowych.
  4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
  5. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w  tygodniowym rozkładzie zajęć.
  6.  Zajęcia edukacyjne mogą też być organizowane według innych zasad, w szczególności mogą odbywać się poza szkołą. Zasady wyjść i wycieczek określają odrębne regulaminy.6a. W sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia uczniów oraz pracowników szkoły na mocy odrębnych przepisów, wprowadza się nauczanie zdalne lub nauczanie mieszane.
  7. (uchylony).
  8. W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora, stosownie do posiadanych środków i możliwości finansowych szkoły.
  9. W szkole w ciągu roku szkolnego organizowane są rekolekcje i dni skupienia oraz inne formy wychowania i  formacji. W dni ustalone w  szkole – uczniowie i nauczyciele uczestniczą w Mszy św.
  10. Uczniowie otrzymują świadectwa szkolne promocyjne oraz świadectwa ukończenia szkoły podstawowej zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.

§ 30

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez osobę prowadząca szkołę, po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty w Kielcach.
  2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.
  3. Szkoła stosuje terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określone przepisami w sprawie organizacji roku szkolnego obowiązującymi w szkołach publicznych.
  4. Dokumentacja przebiegu nauczania oraz prowadzenia zajęć świetlicowych i pozalekcyjnych prowadzona jest w formie elektronicznej za pośrednictwem strony uonetplus.vulcan.net.pl/kielce.

§ 31

  1. Dla uczniów, którzy dłużej pozostają w szkole szkoła jest obowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe.
  2. Godziny pracy świetlicy dostosowane są do potrzeb rodziców i uczniów.
  3. Na zajęciach świetlicowych pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.
  4. Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy oraz osób upoważnionych do odbioru dziecka określa regulamin świetlicy.

§ 32

  1. Celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej, odpowiednich warunków do odpoczynku, działalności kreatywnej oraz zaspokojenia potrzeb – bezpieczeństwa, sukcesu, uznania, kontaktów społecznych w  aspekcie wychowania.
  2. Do głównych zadań świetlicy należy:
    1. odrabianie lekcji, organizowanie pomocy w nauce, zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej;
    2. tworzenie warunków do prawidłowego przebiegu procesu socjalizacji;
    3. tworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego (poprawa komunikacji interpersonalnej, umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach życia codziennego, prawidłowego nawiązywania kontaktów społecznych);
    4. rozwijanie samodzielności;
    5. pobudzanie ciekawości poznawczej, a także zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów;
    6. współdziałanie z rodzicami i nauczycielami (przekaz informacji o niezaspokojonych potrzebach dziecka i wynikających z tego zachowań);
    7. pomoc w realizacji imprez kulturalno-oświatowych wynikających z kalendarza pracy szkoły.
  3. Świetlica, wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów i życzeniom rodziców, organizuje różne formy pracy w postaci kół zainteresowań.
  4. Nauczyciel pracujący w świetlicy przygotowuje na każdy dzień tygodnia co najmniej jedno zajęcie programowe i przeprowadza je w czasie dogodnym dla ucznia. Zajęcia programowe trwają czasowo w zależności od treści, zainteresowania i aktywności ucznia.
  5. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów w szkole zorganizowane jest wydawanie ciepłego posiłku.

§ 33

  1. W szkole podejmowane są starania, których celem jest organizowanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
  2. Rozpoznawaniem sytuacji ucznia zajmują się wychowawcy klas i pedagog szkolny.
  3. Koordynatorem działań związanych z udzielaniem pomocy materialnej uczniom szkoły jest pedagog szkolny.
  4. Szkoła udziela pomocy w miarę posiadanych środków oraz w formie stypendiów i świadczeń, przyznawanych zgodnie z odrębnymi przepisami na podstawie otrzymywanych informacji od organów i instytucji właściwych do ich udzielania.

§ 34

  1. W szkole może działać koło wolontariatu.
  2. Wolontariat umożliwia uczniom m.in. rozwijanie swoich zainteresowań, umiejętności współpracy, planowania i kształtowaniu postaw prospołecznych.
  3. W ramach wolontariatu mogą być realizowane w szczególności następujące działania:
    1. udział wolontariuszy w zajęciach pozalekcyjnych;
    2. uczestnictwo w akcjach charytatywnych na przyjęty cel organizowanych w szkole i poza szkołą.
  4. Wolontariuszami mogą być uczniowie szkoły bez względu na wiek, po uzyskaniu pisemnej zgody co najmniej jednego z rodziców.
  5. (uchylony).
  6. Procedura organizacji wolontariatu w szkole:
    1. wyłonienie spośród nauczycieli szkolnego koordynatora/koordynatorów;
    2. zebranie chętnych członków;
    3. opracowanie zakresu działań.
  7. Samorząd uczniowski  może wyłonić ze swojego składu radę wolontariatu w sposób określony w regulaminie samorządu uczniowskiego.
  8. Rada wolontariatu koordynuje zadania z zakresu wolontariatu m.in. poprzez: diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym i lokalnym i decyduje o działaniach do realizacji.
  9. Struktura rady wolontariatu i jej szczegółowe kompetencje zawarte są w regulaminie  koła wolontariatu.
  10. Wolontariat działa:
    1. w oparciu o regulamin zatwierdzony przez dyrektora, który określa w szczególności jego zadania, strukturę oraz obowiązki koordynatora;
    2. pod kierunkiem nauczyciela – opiekuna wolontariatu.

§ 34a

  1. W ostatnim roku nauki w szkole przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty, sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia.
  2. Egzamin ma charakter powszechny i obowiązkowy.
  3. Egzamin przeprowadza się w terminie i na zasadach ustalonych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
  4. Dokumentacja dotycząca przebiegu egzaminu przechowywana jest w szkole do końca roku kalendarzowego, w którym odbywał się egzamin.

§ 35

  1. Dla realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
    1. pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
    2. biblioteki;
    3. gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
    4. zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
    5. pomieszczeń administracyjno-gospodarczych.
  2. Zasady korzystania z wymienionych pomieszczeń i urządzeń określają odrębne regulaminy.

§ 36

  1. Biblioteka szkolna służy wypełnianiu zadań edukacyjnych szkoły ze szczególnym uwzględnieniem:
    1. realizacji potrzeb czytelniczych i rozwijaniu zainteresowań uczniów;
    2. doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli;
    3. udostępnianiu książek i innych źródeł informacji;
    4. tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
    5. rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
    6. organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
  2. Szczegółową organizację pracy biblioteki szkolnej określa regulamin biblioteki.
  3. Dokumentacja biblioteczna prowadzona jest w systemie elektronicznym za pomocą programu MOL NET+.
  4. Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel-bibliotekarz.
  5. Nauczyciel-bibliotekarz w szczególności:
    1. gromadzi i opracowuje zbiory;
    2. udostępnia zbiory uczniom i nauczycielom;
    3. prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z zakresu edukacji czytelniczej;
    4. organizuje konkursy, wystawy oraz inne imprezy służące promocji czytelnictwa wśród uczniów;
    5. tworzy i upowszechnia wśród uczniów, rodziców i nauczycieli materiały informacyjne promujące czytelnictwo i kulturę;
    6. współpracuje z bibliotekami publicznymi i pedagogicznymi;
    7. przygotowuje sprawozdania z pracy biblioteki;
    8. ponosi odpowiedzialność za stan majątkowy, dokumentację prac biblioteki, ład i porządek w bibliotece.

§ 36a

  1. Doradztwo zawodowe ma na celu umożliwienie uczniom:
    1. zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do poznania samego siebie i własnych predyspozycji zawodowych;
    2.  poznanie zawodów i stanowisk pracy, rynku pracy oraz procesów na nim zachodzących i praw nim rządzących;
    3. właściwe przygotowanie się do roli pracownika, czyli zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z poruszaniem się po rynku pracy;
    4. poznanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych zgodnych z potrzebami rynku pracy i własnymi predyspozycjami zawodowymi;
    5. zaplanowanie własnej kariery zawodowej.
  2. Doradztwo zawodowe realizowane jest przez wszystkich członków rady pedagogicznej, a w szczególności doradcę zawodowego, wychowawców i pedagoga, przy współpracy rodziców, instytucji i zakładów pracy, np. poradni psychologiczno – pedagogicznych, urzędów pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, przedstawicieli organizacji zrzeszających pracodawców.
  3. Doradztwo zawodowe realizowane jest na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb uczniów, w tym zakresie za pośrednictwem wielu działań takich jak: zajęcia lekcyjne, zajęcia edukacyjne z doradcą zawodowym, warsztaty, wycieczki zawodoznawcze, targi edukacyjne i pracy, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, szkół i wyższych uczelni, absolwentami, praktyki, wolontariat.
  4. Doradztwo zawodowe winno uwzględniać treści związane z:
    1. poznawaniem różnych zawodów i ścieżek edukacyjnych;
    2. diagnozowaniem własnych predyspozycji i preferencji zawodowych – zainteresowań, uzdolnień, mocnych i słabych stron, cech osobowości, ograniczeń zdrowotnych itp.;
    3. konfrontowaniem własnych możliwości i osiągnięć z wymaganiami szkół i pracodawców;
    4. planowaniem własnej kariery edukacyjno – zawodowej;
    5. analizą potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy;
    6. radzeniem sobie w sytuacja trudnych związanych z aktywnością zawodową, np. poszukiwanie pierwszego zatrudnienia, bezrobocie, ograniczenia zdrowotne, zmiana zawodu;
    7. uzyskiwaniem podstawowych i dodatkowych kwalifikacji, również poza systemem oświatowym;
    8. rozwijaniem umiejętności interpersonalnych i autoprezentacji.

§ 36b

  1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, w szkole zorganizowana jest stołówka.
  2. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
  3. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły.
  4. Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.
  5. Dyrektor szkoły może zwolnić rodziców z całości lub części opłat, o których mowa w ust.3:
    1. w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
    2. w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.