Organizacja szkoły
§ 29
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy liczący nie więcej niż 26 uczniów, w oddziałach I-III nie więcej niż 25 uczniów.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są obowiązkowe zajęcia edukacyjne, dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2a. W sytuacjach nadzwyczajnych podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej mogą być realizowane w formie nauczania zdalnego rozumianego jako nauczanie na odległość z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komputerowej lub formie mieszanej. - Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone są w systemie klasowo-lekcyjnym. W uzasadnionych przypadkach zajęcia edukacyjne mogą być prowadzone w grupach oraz zespołach międzyoddziałowych.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Zajęcia edukacyjne mogą też być organizowane według innych zasad, w szczególności mogą odbywać się poza szkołą. Zasady wyjść i wycieczek określają odrębne regulaminy.6a. W sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia uczniów oraz pracowników szkoły na mocy odrębnych przepisów, wprowadza się nauczanie zdalne lub nauczanie mieszane.
- (uchylony).
- W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora, stosownie do posiadanych środków i możliwości finansowych szkoły.
- W szkole w ciągu roku szkolnego organizowane są rekolekcje i dni skupienia oraz inne formy wychowania i formacji. W dni ustalone w szkole – uczniowie i nauczyciele uczestniczą w Mszy św.
- Uczniowie otrzymują świadectwa szkolne promocyjne oraz świadectwa ukończenia szkoły podstawowej zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
§ 30
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w każdym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez osobę prowadząca szkołę, po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty w Kielcach.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Szkoła stosuje terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określone przepisami w sprawie organizacji roku szkolnego obowiązującymi w szkołach publicznych.
- Dokumentacja przebiegu nauczania oraz prowadzenia zajęć świetlicowych i pozalekcyjnych prowadzona jest w formie elektronicznej za pośrednictwem strony uonetplus.vulcan.net.pl/kielce.
§ 31
- Dla uczniów, którzy dłużej pozostają w szkole szkoła jest obowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe.
- Godziny pracy świetlicy dostosowane są do potrzeb rodziców i uczniów.
- Na zajęciach świetlicowych pod opieką jednego nauczyciela może pozostawać nie więcej niż 25 uczniów.
- Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy oraz osób upoważnionych do odbioru dziecka określa regulamin świetlicy.
§ 32
- Celem działalności świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej, odpowiednich warunków do odpoczynku, działalności kreatywnej oraz zaspokojenia potrzeb – bezpieczeństwa, sukcesu, uznania, kontaktów społecznych w aspekcie wychowania.
- Do głównych zadań świetlicy należy:
- odrabianie lekcji, organizowanie pomocy w nauce, zabaw ruchowych oraz innych form kultury fizycznej;
- tworzenie warunków do prawidłowego przebiegu procesu socjalizacji;
- tworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego (poprawa komunikacji interpersonalnej, umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach życia codziennego, prawidłowego nawiązywania kontaktów społecznych);
- rozwijanie samodzielności;
- pobudzanie ciekawości poznawczej, a także zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów;
- współdziałanie z rodzicami i nauczycielami (przekaz informacji o niezaspokojonych potrzebach dziecka i wynikających z tego zachowań);
- pomoc w realizacji imprez kulturalno-oświatowych wynikających z kalendarza pracy szkoły.
- Świetlica, wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów i życzeniom rodziców, organizuje różne formy pracy w postaci kół zainteresowań.
- Nauczyciel pracujący w świetlicy przygotowuje na każdy dzień tygodnia co najmniej jedno zajęcie programowe i przeprowadza je w czasie dogodnym dla ucznia. Zajęcia programowe trwają czasowo w zależności od treści, zainteresowania i aktywności ucznia.
- W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania właściwego rozwoju uczniów w szkole zorganizowane jest wydawanie ciepłego posiłku.
§ 33
- W szkole podejmowane są starania, których celem jest organizowanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
- Rozpoznawaniem sytuacji ucznia zajmują się wychowawcy klas i pedagog szkolny.
- Koordynatorem działań związanych z udzielaniem pomocy materialnej uczniom szkoły jest pedagog szkolny.
- Szkoła udziela pomocy w miarę posiadanych środków oraz w formie stypendiów i świadczeń, przyznawanych zgodnie z odrębnymi przepisami na podstawie otrzymywanych informacji od organów i instytucji właściwych do ich udzielania.
§ 34
- W szkole może działać koło wolontariatu.
- Wolontariat umożliwia uczniom m.in. rozwijanie swoich zainteresowań, umiejętności współpracy, planowania i kształtowaniu postaw prospołecznych.
- W ramach wolontariatu mogą być realizowane w szczególności następujące działania:
- udział wolontariuszy w zajęciach pozalekcyjnych;
- uczestnictwo w akcjach charytatywnych na przyjęty cel organizowanych w szkole i poza szkołą.
- Wolontariuszami mogą być uczniowie szkoły bez względu na wiek, po uzyskaniu pisemnej zgody co najmniej jednego z rodziców.
- (uchylony).
- Procedura organizacji wolontariatu w szkole:
- wyłonienie spośród nauczycieli szkolnego koordynatora/koordynatorów;
- zebranie chętnych członków;
- opracowanie zakresu działań.
- Samorząd uczniowski może wyłonić ze swojego składu radę wolontariatu w sposób określony w regulaminie samorządu uczniowskiego.
- Rada wolontariatu koordynuje zadania z zakresu wolontariatu m.in. poprzez: diagnozowanie potrzeb społecznych w środowisku szkolnym i lokalnym i decyduje o działaniach do realizacji.
- Struktura rady wolontariatu i jej szczegółowe kompetencje zawarte są w regulaminie koła wolontariatu.
- Wolontariat działa:
- w oparciu o regulamin zatwierdzony przez dyrektora, który określa w szczególności jego zadania, strukturę oraz obowiązki koordynatora;
- pod kierunkiem nauczyciela – opiekuna wolontariatu.
§ 34a
- W ostatnim roku nauki w szkole przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty, sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia.
- Egzamin ma charakter powszechny i obowiązkowy.
- Egzamin przeprowadza się w terminie i na zasadach ustalonych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
- Dokumentacja dotycząca przebiegu egzaminu przechowywana jest w szkole do końca roku kalendarzowego, w którym odbywał się egzamin.
§ 35
- Dla realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- biblioteki;
- gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
- zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
- pomieszczeń administracyjno-gospodarczych.
- Zasady korzystania z wymienionych pomieszczeń i urządzeń określają odrębne regulaminy.
§ 36
- Biblioteka szkolna służy wypełnianiu zadań edukacyjnych szkoły ze szczególnym uwzględnieniem:
- realizacji potrzeb czytelniczych i rozwijaniu zainteresowań uczniów;
- doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli;
- udostępnianiu książek i innych źródeł informacji;
- tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
- Szczegółową organizację pracy biblioteki szkolnej określa regulamin biblioteki.
- Dokumentacja biblioteczna prowadzona jest w systemie elektronicznym za pomocą programu MOL NET+.
- Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel-bibliotekarz.
- Nauczyciel-bibliotekarz w szczególności:
- gromadzi i opracowuje zbiory;
- udostępnia zbiory uczniom i nauczycielom;
- prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z zakresu edukacji czytelniczej;
- organizuje konkursy, wystawy oraz inne imprezy służące promocji czytelnictwa wśród uczniów;
- tworzy i upowszechnia wśród uczniów, rodziców i nauczycieli materiały informacyjne promujące czytelnictwo i kulturę;
- współpracuje z bibliotekami publicznymi i pedagogicznymi;
- przygotowuje sprawozdania z pracy biblioteki;
- ponosi odpowiedzialność za stan majątkowy, dokumentację prac biblioteki, ład i porządek w bibliotece.
§ 36a
- Doradztwo zawodowe ma na celu umożliwienie uczniom:
- zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do poznania samego siebie i własnych predyspozycji zawodowych;
- poznanie zawodów i stanowisk pracy, rynku pracy oraz procesów na nim zachodzących i praw nim rządzących;
- właściwe przygotowanie się do roli pracownika, czyli zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z poruszaniem się po rynku pracy;
- poznanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych zgodnych z potrzebami rynku pracy i własnymi predyspozycjami zawodowymi;
- zaplanowanie własnej kariery zawodowej.
- Doradztwo zawodowe realizowane jest przez wszystkich członków rady pedagogicznej, a w szczególności doradcę zawodowego, wychowawców i pedagoga, przy współpracy rodziców, instytucji i zakładów pracy, np. poradni psychologiczno – pedagogicznych, urzędów pracy, Ochotniczych Hufców Pracy, przedstawicieli organizacji zrzeszających pracodawców.
- Doradztwo zawodowe realizowane jest na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb uczniów, w tym zakresie za pośrednictwem wielu działań takich jak: zajęcia lekcyjne, zajęcia edukacyjne z doradcą zawodowym, warsztaty, wycieczki zawodoznawcze, targi edukacyjne i pracy, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, szkół i wyższych uczelni, absolwentami, praktyki, wolontariat.
- Doradztwo zawodowe winno uwzględniać treści związane z:
- poznawaniem różnych zawodów i ścieżek edukacyjnych;
- diagnozowaniem własnych predyspozycji i preferencji zawodowych – zainteresowań, uzdolnień, mocnych i słabych stron, cech osobowości, ograniczeń zdrowotnych itp.;
- konfrontowaniem własnych możliwości i osiągnięć z wymaganiami szkół i pracodawców;
- planowaniem własnej kariery edukacyjno – zawodowej;
- analizą potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy;
- radzeniem sobie w sytuacja trudnych związanych z aktywnością zawodową, np. poszukiwanie pierwszego zatrudnienia, bezrobocie, ograniczenia zdrowotne, zmiana zawodu;
- uzyskiwaniem podstawowych i dodatkowych kwalifikacji, również poza systemem oświatowym;
- rozwijaniem umiejętności interpersonalnych i autoprezentacji.
§ 36b
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, w szkole zorganizowana jest stołówka.
- Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
- Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły.
- Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.
- Dyrektor szkoły może zwolnić rodziców z całości lub części opłat, o których mowa w ust.3:
- w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
- w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.