Organy szkoły i ich kompetencje

§ 13

Organami szkoły są:

  1. dyrektor szkoły;
  2. rada pedagogiczna;
  3. rada rodziców;
  4. samorząd uczniowski.

§ 14

  1. Dyrektora szkoły powołuje, zatrudnia i odwołuje osoba prowadząca, przy zachowaniu odpowiednio odrębnych przepisów.
  2. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.

§ 15

Dyrektor szkoły współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z osobą prowadzącą  szkołę, organem sprawującym nadzór pedagogiczny, radą pedagogiczną, radą rodziców, samorządem uczniowskim oraz z organami samorządu terytorialnego.

§ 16

  1. Dyrektor dobiera i zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników zgodnie z  Regulaminem pracy i Regulaminem wynagradzania obowiązującymi w szkole.
  2. Dyrektor w zatrudnianiu nauczycieli, wychowawców, także innych pracowników zobowiązany jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją wychowawczą szkoły przez przykład życia w szkole i poza nią oraz realizować zadania edukacyjne i  wychowawcze zgodnie z etosem szkoły określonym w statucie.

§ 17

  1. Dyrektor kieruje działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz, jest odpowiedzialny za prawidłową realizację zadań statutowych oraz za rozwój i podnoszenie poziomu pracy szkoły jako katolickiej instytucji oświatowo–wychowawczej.
  2. Dyrektor szkoły w szczególności:
    1. odpowiada za przestrzeganie art. 14 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe;
    2. kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
    3. sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem odrębnych przepisów;
    4. jest odpowiedzialny za całokształt pracy dydaktycznej, wychowawczo-opiekuńczej i  administracyjnej oraz za dobrą atmosferę w szkole;
    5. jest przewodniczącym rady pedagogicznej;
    6. realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
    7. (uchylony)
    8. po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w szkole zaproponowany przez nauczyciela program nauczania;
    9. w szczególnie uzasadnionych przypadkach wyraża zgodę na realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą;
    10. odpowiada za przeprowadzenie procedury awansu zawodowego nauczycieli zgodnie z  obowiązującymi przepisami oraz dokonuje oceny pracy nauczycieli;
    11. dba o doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;
    12. nadzoruje prawidłowość realizacji opieki zdrowotnej, bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole;
    13. współpracuje z radą rodziców; w sprawach wymaganych odpowiednimi przepisami zwraca się do rady rodziców o przedstawienie opinii w formie pisemnej;
    14. opracowuje plan pracy szkoły, arkusz organizacji szkoły oraz tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i  pozalekcyjnych;
    15. sprawuje opiekę nad uczniami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju intelektualnego, psychofizycznego i duchowego, w szczególności:
      1. sprawuje nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego,
      2. podejmuje decyzje w sprawie przenoszenia uczniów do równoległych klas i może wystąpić z wnioskiem do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły, działając zgodnie z obowiązującym prawem i statutem,
      3. zwalnia uczniów z realizacji niektórych przedmiotów zgodnie z obowiązującymi przepisami,
      4. powołuje komisje egzaminacyjne i wyznacza terminy egzaminów;
    16. stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń oraz organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub wzbogacenie działalności opiekuńczej i innowacyjnej;
    17. odpowiada za dokumentację szkoły;
    18. wnioskuje o przyznanie nauczycielom odznaczeń i innych wyróżnień oraz premii uznaniowej lub okolicznościowej;
    19. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
    20. jest pracodawcą dla zatrudnionych nauczycieli i innych pracowników;
    21. wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych przez szkolę z przepisami o ochronie danych osobowych.

§ 18

  1. Dyrektor szkoły ponosi odpowiedzialność za realizację w szkole procesu wychowania i  kształcenia według zasad obowiązujących szkołę katolicką – określonych w statucie i  przyjętej koncepcji człowieka jako osoby.
  2. Odpowiedzialność w tym zakresie dotyczy w szczególności: dopuszczania w szkole programów nauczania i wyboru podręczników oraz ustalania programu wychowawczo-profilaktycznego.
  3. Programy te muszą uwzględniać koncepcję człowieka jako osoby, respektować zasady wiary i moralności katolickiej oraz poszanowanie dla wartości kultury, tradycji i  Ojczyzny.
  4. Jeżeli programy nauczania wymienionych wartości nie zawierają, mają być uzupełnione staraniem szkoły w trybie art. 22a ust. 4 ustawy o systemie oświaty przez dopisanie w  programie niezbędnych treści w celu ich nauczania.
  5. Odpowiedzialność zapisana w ust. 1 zakłada prawo i obowiązek właściwego planowania i  realizowania procesu zatrudniania i doskonalenia nauczycieli, zarówno w zakresie doktrynalnym jak również w zakresie doboru form i metod wychowania i nauczania.
  6. Szczególnym obowiązkiem dyrektora jest odpowiedzialne prowadzenie nadzoru pedagogicznego, aby szkoła zapewniała:
    1. wysoki poziom wychowania, nauczania i opieki;
    2. właściwy poziom relacji osób, wspierający nauczycieli i budujący wspólnotę oddaną misji szkoły.

§ 19

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w  szkole.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
  4. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
  5. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły, osoby prowadzącej szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
  6. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
  7. Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

§ 20

  1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
    1. zatwierdzanie planów pracy szkoły;
    2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
    3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w  szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę pedagogiczną;
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
    5. podejmowanie uchwał w sprawie wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w celu doskonalenia pracy szkoły.
  2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i  pozalekcyjnych;
    2. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    3. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
    4. decyzję o przeniesieniu ucznia do równoległej klasy;
    5. ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
    6. zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki;
    7. ustalenie oceny dyrektora szkoły;
    8. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub kuratora oświaty.

§ 20a

  1. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z  przepisami prawa.
  2. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia osobę prowadząca szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  3. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii osoby prowadzącej szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

§ 21

  1. Rada pedagogiczna uchwala zmiany do statutu szkoły.
  2. Rada pedagogiczna uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
  3. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole.
  4. W przypadku określonym w ust. 3, osoba prowadząca jest obowiązana przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.

§ 22

  1. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  2. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności zgodny ze statutem szkoły. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  3. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.

§ 23

  1. W szkole działa rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów. rada rodziców jest organem opiniodawczym i wspierającym.
  2. W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych podczas zebrania rodziców oddziału. W wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
  3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w  szczególności:
    1. wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
    2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów.
  4. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady gromadzenia i  wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w pkt. 3.
  5. Przepisy odnoszące się do rady rodziców zawarte w art. 83 i art. 84 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, nie dotyczą szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego.

§ 24

  1. W szkole działa samorząd uczniowski.
  2. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  3. Zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
  5. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
    1. prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i  stawianymi wymaganiami;
    2. prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
    3. prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
    4. prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
    5. prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w  porozumieniu z dyrektorem;
    6. prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

§ 25

  1. Wszystkie organy szkoły ściśle ze sobą współpracują, ustalając szczegółowe regulaminy swojej działalności zgodne ze statutem.
  2. Wszelka inna działalność na terenie szkoły, która nie wynika ze statutu szkoły, wymaga zgody dyrektora szkoły na jej prowadzenie.

§ 26

  1. Sprawy sporne dotyczące organów szkoły rozstrzyga się w trakcie rozmowy zainteresowanej strony z dyrektorem szkoły.
  2. Rozstrzyganie konfliktów i sporów w szkole odbywa się następująco:
    1. sytuacje konfliktowe pomiędzy organami reprezentującymi nauczycieli, rodziców i uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły. stronom przysługuje możliwość odwołania się do osoby prowadzącej szkołę lub organu nadzoru pedagogicznego;
    2. sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniami w oddziale, uczniami różnych oddziałów oraz między uczniem i nauczycielem rozstrzygają wychowawcy oddziałów według procedury zapisanej w § 27 stronom przysługuje możliwość odwołania się do dyrektora szkoły;
    3. sytuacje konfliktowe pomiędzy nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, a także pomiędzy nauczycielem (wychowawcą), a rodzicami uczniów rozstrzyga dyrektor szkoły. stronom przysługuje możliwość odwołania się do osoby prowadzącej szkołę lub organu nadzoru pedagogicznego;
    4. sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniami lub ich rodzicami, a szkołą, oraz konflikty między pomiędzy nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, a dyrektorem rozwiązuje osoba prowadząca szkołę lub organ nadzoru pedagogicznego;
    5. sprawy, których załatwienie wymaga współdziałania dyrektora szkoły, rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego, rady rodziców, powinny być rozpatrywane przy udziale wszystkich zainteresowanych stron.

§ 27

  1. W sytuacjach kryzysowych, nauczyciele i rodzice mają obowiązek postępowania zgodnie z procedurami obowiązującymi w szkole.
  2. Nauczyciel:
    1. rozpoznaje problem w rozmowie z osobami zainteresowanymi: uczniem i/lub rodzicami;
    2. w sytuacji tego wymagającej przekazuje problem wychowawcy;
    3. w razie potrzeby, wychowawca informuje o problemie rodziców;
    4. gdy waga problemu lub przepisy szczegółowe tego wymagają, przekazywany jest on dyrektorowi szkoły.
  3. Rodzice rozpoznają problem z nauczycielem lub/i wychowawcą, którzy prowadzą rozwiązanie problemu zgodnie z dalszą procedurą.
  4. W przypadku sytuacji konfliktowej, stronom przysługuje prawo odwołania się do dyrektora szkoły, a następnie do osoby prowadzącej.
  5. Dyrektor szkoły przyjmuje skargi przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu. Skargi anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
  6. Dyrektor szkoły prowadzi rejestr skarg i wniosków.

§ 28

  1. W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje młodzieżowe, w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  2. Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie szkoły wyraża dyrektor określając jednocześnie warunki tej działalności.